Libië, het blijft toch een bijzonder land.... - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Joeri Houte - WaarBenJij.nu Libië, het blijft toch een bijzonder land.... - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Joeri Houte - WaarBenJij.nu

Libië, het blijft toch een bijzonder land....

Door: joerivanhoute

Blijf op de hoogte en volg Joeri

09 Juli 2010 | Libië, Tripoli

In een poging om toch wat vooroordelen over Libië weg te nemen, nee ze wonen hier echt niet allemaal in tenten en er zijn ook wel degelijk Libiërs die niet bij Al Qaeda zitten, het volgende stukje tekst over de grootste verschillen tussen Libië en ons, op dit moment niet zo, koude kikkerlandje die mij tot nu toe het meeste zijn opgevallen.

Het allergrootste verschil is uiteraard te vinden op politiek gebied. Het is hier verboden om in het openbaar over politiek te praten of de naam van de Grote Leider uit te spreken. Ook hangen er door heel Tripoli grote posters met afbeeldingen van de man die het hier al ruim veertig jaar voor het zeggen heeft. Tevens wordt er geadviseerd om vooral niet met Westerlingen praten.

De staat drukt hier sowieso een geweldige stempel op de samenleving. Neem alleen al het feit dat, volgens schattingen, ruim 40% van de Libische bevolking direct of indirect bij de veiligheidsdiensten werkt om een oogje in het zeil te houden. Daarnaast is er voor vrije pers geen plaats en zijn de media volledig in handen van de staat. Altijd leuk een radiostation dat 24/7 de koran loopt te citeren.

De positie van de vrouw is hier in Tripoli ook totaal anders dan dat wij gewend zijn. Van vrouwen wordt vooral verwacht dat ze thuiszitten en het is dan ook zeldzaam om een vrouw bijvoorbeeld op een terrasje tegen te komen. Dat terrasje is trouwens vaak het enige wat je hier kan doen in je vrije tijd. Aangezien er hier voor de gewone man niet veel te beleven is, gaat iedereen massaal na het werk onder het genot van de waterpijp op café. Waar overigens geen alcohol geschonken mag worden, want dat is verboden.

Wat me verder nog is opgevallen, is het verkeer hier. In Tripoli is het doodnormaal om met zijn drieën naast elkaar te rijden of om te keren op de snelweg. Een straat oversteken zou hier een nieuwe tak van sport moeten zijn, aangezien je er niet van uit mag gaan dat als een auto voor je lijkt te gaan stoppen, deze ook daadwerkelijk tot stilstand komt. Bij veel van de voertuigen (vooral Japanners zijn hier erg populair) mankeert er namelijk iets aan de remmen. Het is dan ook niet gek dat Libië, op geloof ik Bolivia na, het meeste aantal verkeersdoden per jaar telt. Deze twijfelachtige eer is ook niet gek in een land waar op de snelwegen buiten Tripoli nauwelijks verkeersborden staan en je zelf mag bepalen hoe hard je rijdt.

Ondanks bovengenoemde verschillen is het voor mij als Nederlander zijnde hier helemaal niet zo slecht vertoeven. De mensen zijn over het algemeen erg aardig en willen graag hun Engels verbeteren door met mij een praatje te maken. Ook is het erg grappig om te zien hoe ik aangekeken wordt als ik door mijn eigen buurt loopt. Dit schijnt namelijk één van de slechtste delen van Tripoli te zijn en het is hier, denk ik, zeldzaam om een blanke met een bos krullen voorbij te zien lopen. Af en toe word ik dan ook aangekeken alsof ik net uit de dierentuin ontsnapt ben.

Al mijn foto’s zijn te zien op:

• 09 Juli 2010 - 18:57

Marcel:

Huh!? Is alcohol verboden daar?

;-)

• 09 Juli 2010 - 21:52

René:

Kom je dan niet uit de dierentuin:P?
    Haha grapjee
    Xx

• 11 Juli 2010 - 08:47

Malou:

Hey,

Leuke foto's, ziet er echt mooi uit. Maak je het WK nog een beetje mee? Hier is het gekkehuis, oranjegekte is nu echt losgebarsten. Vanavond wel kijken he :D Veel plezier nog daar! xx

• 11 Juli 2010 - 15:11

Michiel:

goed om te lezen dat je het zo naar je zien heb, bij de fotos zitten ook een paar mooie bij. Vooral die in het zembad, mag da wel?

• 20 Juli 2010 - 13:19

Annelienke:

Ziet er goed uit Joeri!! En klinkt nog leuker/gekker ;) Kan niet wachten al je verhalen live te horen! Geniet er nog lekker van in ieder geval, en pas goed op jezelf, milkbottel ;)
    xx