Nederlandse delegatie op bezoek - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Joeri Houte - WaarBenJij.nu Nederlandse delegatie op bezoek - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Joeri Houte - WaarBenJij.nu

Nederlandse delegatie op bezoek

Door: joerivanhoute

Blijf op de hoogte en volg Joeri

25 Juli 2010 | Libië, Tripoli

Dit weekend was misschien wel het zwaarste weekend wat ik tot nu toe in Tripoli heb meegemaakt. Afgelopen vrijdag kwam er namelijk op uitnodiging van Afriqiyah, en in samenwerking met de Nederlandse ambassade en Slachtofferhulp Nederland , een delegatie van 74 nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp naar Libië om onder meer de rampplek te bezoeken. Het waren drie erg emotionele dagen voor veel mensen inclusief mijzelf.

Op vrijdag kwamen er 77 Nederlanders, met een Afriqiyah-toestel (!), aan in Tripoli. Dit waren 74 nabestaanden van de slachtoffers en drie mensen van slachtofferhulp. Ze verbleven in één van de beste hotels van de stad en er werd voor gezorgd dat het ze aan niets ontbrak. Op zaterdagochtend vond er de daadwerkelijke confrontatie met de rampplek plaats. Dit was erg emotioneel, maar achteraf hoorde ik dat het voor veel mensen wel hielp bij het verwerkingsproces. Ik heb niemand gesproken die zei dat ze spijt hadden dat ze gekomen waren.

Voor mij persoonlijk stond dit weekend in het teken van zorgen dat alles zo vlekkeloos mogelijk verliep en dat het de mensen aan niets ontbrak. Ze hadden per slot van rekening wel andere zaken aan hun hoofd. Zelf ben ik mee geweest naar de rampplek en heb ik ook tussen de brokstukken van het vliegtuig rond gelopen. Ik als buitenstaander had het er al moeilijk mee om daar te zijn, laat staan hoe het moet zijn geweest voor iemand die zijn geliefde daar is verloren.

Wielen, vleugels, stoeltjes alles wat normaal in of aan een vliegtuig hoort te zitten was binnen een straal van ongeveer 800 meter te vinden.

Ik hoop, en dan spreek ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die op 12 mei zijn geliefde op die plek is verloren middels deze trip zich iets beter voelt. De nabestaanden moeten door een ware hel zijn gegaan, want zoiets wens je je ergste vijand nog niet toe.

De Nederlandse media hebben ook over deze trip bericht:

http://nos.nl/video/173828-nabestaanden-vliegramp-tripoli-op-weg-naar-libie.html


  • 25 Juli 2010 - 19:21

    René:

    Respect, echt Respect!!

  • 25 Juli 2010 - 22:25

    Angela:

    Sterkte!

  • 26 Juli 2010 - 07:08

    Joyce:

    Klinkt heftig. Dat moet inderdaad een heftige confrontatie zijn geweest...

  • 26 Juli 2010 - 07:27

    Joliena:

    Weer een indrukwekkend verhaal. Je maakt daar echt van alles mee, ik hoop dat je nog steeds geniet!
    Ik begin je alleen wel een beetje te missen....

  • 26 Juli 2010 - 11:34

    Alexander:

    een ervaring om nooit meer te vergeten.
    diepe respect.
    hou je sterk!


  • 27 Juli 2010 - 13:17

    Yannika:

    Heftige en ik denk ook wel dat ik het een mooie ervaring mag noemen. Je hebt een (klein) beetje geholpen bij het verwerkingsproces van deze mensen en dat is meer dan vele andere mensen hebben kunnen doen!

  • 27 Juli 2010 - 17:46

    Gijs:

    Wat een indrukwekkende ervaringen zeg. Totaal anders dan mijn buitenlandervaringen.

    Bijna anderhalve maand weg en nu al zo'n meerwaarde! Veel succes en plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libië, Tripoli

Tripoli

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2010

Desert Trip

27 September 2010

Libya. What can I say....

12 September 2010

Het einde van de Ramadan en Ghadames-trip

15 Augustus 2010

Ramadan Part Two

11 Augustus 2010

Ramadan
Joeri

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 19900

Voorgaande reizen:

14 Juni 2010 - 05 Oktober 2010

Tripoli

Landen bezocht: